Alles kan kunst zijn, zo bewijst Sally Gall. Ze ging onder diverse waslijnen liggen en maakte foto’s. Abstracte foto’s, want je moet goed kijken voordat je zíet waar je naar kijkt. Maar dat blijkt gewoon frisgewassen kleding aan een waslijn te zijn.
Rorschach inktvlekken
De resulterende foto’s uit haar serie Aerial laten veel ruimte voor mijmeringen. Mij doen ze denken aan de befaamde Rorsach inktvlekken die vroeger door psychiaters werd gebruikt om te achterhalen wat er omging in een patiënt. “Wat zie je in deze vlek?” was de vraag, en vervolgens werd er driftig gepend terwijl de patiënt vrij associërend van alles erbij haalde. Dat zei dan van alles over die persoon, en niet over die inktvlek, was de gedachte.
Nouja, in deze was kun je ook van alles zien. Zoals een klaproos, in de foto hierboven. Of kwallen in de foto hieronder. Zal vast van alles over mij zeggen.
Over waar de waslijn hangt
De serie is gemaakt in Italië, Cuba en Kroatië. Maar dat maakt eigenlijk geen donder uit. Waslijnen heb je overal en lucht eveneens. Het onderwerp is daarmee generiek, bijna cultuuronafhankelijk. Bíjna, omdat wát er aan de waslijn hangt, wel iets zegt over de drager. Is het goed van een man, een vrouw, een kind? Onduidelijk is overigens of ze zelf de kleding bij elkaar heeft gezocht en opgehangen, of dat ze de lijnen aantrof in deze hoedanigheid.
I’m searching for poetry in the everyday.”
Sally Gall in The New Yorker
Een bonte stoet van kleding
Grappig hoe kleding door deze serie mij ineens volslagen vreemd voorkomt. We zijn de enige wezens die kleding vervaardigen en over ons lijf aantrekken. We veranderen in een bonte stoet – afhankelijk van de heersende mode. Al die extra vellen aan een waslijn, wat ziet dat er maf uit. Het flappert maar wat en is al zijn functie verloren zonder menselijke opvulling.
Vogels
Soms is de waslijn amper waar te nemen, zoals op de foto hieronder. Het doet mij denken aan een groepje exotische vogels die prima met elkaar overweg lijken te kunnen. Ze zijn perfect gegroepeerd en raken elkaar (bijna) nergens.
“Ordinary identifiable objects become mysterious, strange, outside the human realm. An element of eros is added as I am literally looking up someone’s skirt.”
~Sally Gall