Drone fotografie is hip and happening; zowat alles wordt nu vanuit de lucht gefotografeerd. Het is een leuke gimmick, maar niet eentje die de tand des tijds zal overleven. Vooral in het begin is het zoeken naar projecten die echt iets toevoegen. Unequal Scenes lijkt daaraan te voldoen.
Een nieuwe fotografische toepassing volgt altijd hetzelfde stramien: eerst wordt álles gefotografeerd vanuit de lucht. Het is het onbekende perspectief dat fascineert. Maar na een tijdje gaat het vervelen. Pas dan komt de echte meerwaarde bovendrijven. De serie Unequal Scenes van Johnny Miller laat iets zien dat je enkel vanuit de lucht kunt aanschouwen; een prangend contrast tussen arm en rijk.
Drone-fotografie: de nieuwe waarheid
Fotograferen vanuit de lucht draagt de schijn van objectiviteit in zich. Immers, de variatie in standpunten is beperkt. Je kiest alleen waar je de luchtfoto maakt. Op de grond kun je bewust spelen met perspectief en overlappingen.
Discrepancies in how people live are sometimes hard to see from the ground. The beauty of being able to fly is to see things from a new perspective – to see things as they really are.
Looking straight down from a height of several hundred meters, incredible scenes of inequality emerge.
~ Johnny Miller
Hoe Miller op het idee kwam
Miller fotografeerde met zijn eigen drone duidelijke scheidslijnen tussen arme en rijke gebieden in Zuid-Afrika. Het voorwerk deed hij gewoon thuis, via Google Maps. Vervolgens dook hij dieper in de oorzaak van die scheidslijn. Soms bleek de grens zeer doelbewust te zijn ontworpen (zoals bij de golfbaan in de foto boven dit artikel). Andere keren ontstond een grens juist meer organisch, zoals gevol een uitdijende sloppenwijk die tegen een rijke wijk aanbotst.
Objectiviteit met dronefotografie
Deze manier van fotograferen voelt zoals gezegd objectief. Je ziet patronen en structuren in plaats van verhalen. Tendensen in plaats van personen. Je wordt niet zozeer emotioneel verleid tot het vinden van iets, maar je krijgt een vrij rationeel en wetenschappelijk beeld voorgeschoteld. De scheidslijn is er, het is verder aan jou om daar iets van te vinden.
Maar misschien voelt het wel objectief omdat we nog niet zo gewend zijn aan dit type fotografie. Net zoals bij de eerste foto’s men ook die schijn van objectiviteit ervaarde. Langzaamaan werd dat minder, en nu geloven we nauwelijks nog wat we op een foto zien. Wellicht is drone fotografie eenzelfde lot beschoren.