Albina Galiva is 38 jaar, single en heeft geen kinderen. Dat alles is voor haarzelf geen probleem, maar wel voor haar moeder. Die wil graag dat ze settelt, trouwt en een kindje krijgt. Galeeva werd gek van het gedram en besloot alsnog de ideale dochter te zijn. Althans, in haar fotoserie Photos for mom.
Huisje boompje beestje
Galeeva woont in St. Petersburg, maar eigenlijk woont ze overal. Want ieder land heeft 38-jarige, single vrouwen die geen moeder zijn. Al die vrouwen moeten telkens uitleggen waarom ze nog geen relatie hebben, wat hen mankeert, hoe het zit. De standaard is huisje, boompje, beestje. Wie daarvan afwijkt heeft wat uit te leggen – in ieder geval aan de mensen die wel dat huisje, dat boompje en dat beestje hebben.
Enfin, Galeeva wilde wel eens zien hoe het voelt om onderdeel te zijn van de typische scènes waarin stelletjes verzeild raken. Zoals een kerstboom kopen, op reis gaan, samen in bad zitten.
“Society expects me to have offspring, to buy a flat, to be happy in marriage, to post Instagram selfies, while men expect me to invite them for sex.”
~ Albina Galeeva
Andere mannen
Op alle foto’s poseert ze telkens met een andere man. Het zijn niet haar dates. Of – technisch gezien – misschien juist weer wel; op diverse datingsites plaatste ze namelijk een oproep waarin ze mannen vraagt samen met haar te poseren. Onderwerp: een scène met daarin een mijlpaal die ze al had moeten hebben bereikt. Volgens anderen.
Koude blik
Op iedere foto drukt Galeeva zichtbaar op de zelfontspanner en kijkt ze recht in de camera. De man niet, hij is een lijdend voorwerp in dit geheel. Het draait hier om Galeeva, ze confronteert haar omgeving met hun opgelegde ideeën. Haar ogen lijken te zeggen “is dit dan wat jullie voor mij willen?”.
Onderbelicht
De foto’s zijn niet perfect qua compositie en belichting. Sommigen zijn zelfs ronduit onderbelicht. Het draagt bij aan de ‘echtheid’ van deze serie, zo maken we namelijk (bijna) allemaal onze terloopse foto’s. Ze voelen aan als kiekjes juist omdat ze niet perfect zijn.
Doen wat de ander verwacht
In haar fotoserie doorloopt Galeeva een heel leven met man, en uiteindelijk zelfs kind aan haar zijde. De serie laat de innerlijke strijd zien om soms wel en soms niet te voldoen aan het beeld van de ander. Welk stukje van je leven doe je omdat jíj het wil, en welk deel is ingegeven door de ander? Dat laatste heeft een weinig feestelijk resultaat: Galeeva poseert een heel leven bij elkaar. De ‘happily ever after’ bestaat in de ogen van de ander (haar moeder), terwijl haar ogen kil de camera inkijken.