Fotograaf zijn vereist nogal wat uithoudingsvermogen. Want wie zit er op jouw beelden te wachten? En zijn die beelden eigenlijk wel goed genoeg? Er zijn redenen te over om ermee te stoppen. Janis Ozolins visualiseert 4 van die redenen. Ik heb me aan allemaal schuldig gemaakt.
Ozolins maakt visuals voor creatievelingen, voor makers. Grote kans dat jij ook iets maakt, of in ieder geval wil maken. Soms lukt dat, soms niet. Dan helpt het om te weten waar jouw zwakke plek zit. Hierbij vier voorzetjes:
De ‘maar ik heb zoveel ideeën’ fotograaf
Dit is iemand die een dopaminerush krijgt van haar eigen ideeën. Zodra je iets hebt bedacht, lijkt het alsof alles mogelijk is. En dat is lekker. Maar wanneer je ermee verder gaat, vallen er opties af. Moet je nee zeggen tegen dat dure papier, of die locatie waar je toch niet mag fotograferen. En dus ga je naar het volgende idee. Dáár kan immers nog alles. Totdat je ook daar tegenslag krijgt, enzoverder.
De ‘ik heb een nieuwe camera nodig’ fotograaf
Deze persoon bijt zich helemaal vast in de fotografie zélf. Ze spit fora en blogs uit, op zoek naar de juiste camera en het beste objectief. Ze heeft al tassen vol materiaal, maar toch mist ze nog wat. Ze volgt fotografiecursussen maar heeft nooit het gevoel dat ze voldoende materiaal en kennis heeft om zelf aan de slag te gaan. Misschien lukt het als ze tóch die ene dure camera koopt…?
De ‘moet ik dit wel doen?’ fotograaf
Deze persoon denkt veel na. Over fotografie, over mogelijke projecten, over de te nemen hobbels. Hij maakt van fotografie zoiets groots, dat hij nooit gewoon zijn camera pakt en wel ziet wat ervan komt. Zonde.
De ‘dit kan ik beter’ fotograaf
Deze persoon blijft eindeloos perfectioneren. Het is misschien wel de lastigste van alle vier: want wanneer weet je of iets goed genoeg is? Het kan namelijk áltijd beter. Dat ervaar ik nu zelf met mijn examenproject. Liefst ga ik nog maanden door met fotograferen, want het kan nog beter. Maar vanwege een keiharde deadline móet ik daar nu mee stoppen. De drukkerij heeft immers straks een definitief bestand nodig dat kan worden gedrukt. Een oplossing is dus dat je zorgt voor externe druk. Zodat je uit je perfectioneercirkel komt.
Het uiteindelijke doel
Uiteindelijk gaat het erom dat je niet verstrikt raakt in één van bovengenoemde patronen. Gebeurt dat wel, dan is de situatie in rood hieronder op jou van toepassing:
Het is wederom een visual van Janis Ozolins, gebaseerd op deze uitspraak van Seneca:
Luck is when opportunity meets preparation
P.S. Wil je specifiek inzoomen op welke fotofase jij mogelijk blijft hangen? Dat kan met behulp van dit artikel.