Vroeger was ik gek op zoek de 7 verschillen tekeningen. Nu nog steeds, maar ik zie ze nergens meer. Gelukkig kun je zelf iets soortgelijks maken, gewoon door op dezelfde locatie foto’s te maken op een verschillend tijdstip. Wat je daarmee opschiet? Je traint je blik. En je kunt je eens verbazen over de omgeving direct om je heen, die nooit lijkt te veranderen (maar dat toch doet).
Eerst iets anders.
Mijn conceptenmapje
Aan de achterkant van mijn website staat een mapje met 76 concept-artikelen. Vaak behelst dat niet meer dan een titel of een paar steekwoorden waar ik vandaag de dag geen chocola meer van kan maken. Het idee is natuurlijk dat ik uit dit lijstje kan putten als ik écht niets meer weet om over te schrijven. Maar in de praktijk fungeert de conceptmap als voorstadium van een prullenbak: het zijn blogposts waar ik ooit aan begon, maar al snel alle lust verloor om het af te maken.
Ik kijk dus eigenlijk nooit in die map. Maar toen ik dat onlangs wel deed, kwam ik een oud concept-artikel tegen. Het had al een titel en er stonden 4 foto’s in. Meer niet. Nu, twee jaar later, is het dan eindelijk tijd om het af te schrijven. Letterlijk dan, niet figuurlijk 🙂
Goed kijken
Die vier foto’s laten zien dat er telkens kleine beetjes veranderen. Het licht, de lucht, het vertrapte stukje grasveld dat bij regen onderloopt:
Saai
Erg spannend is het niet, deze serie.
Maar dat zoeken naar subtiele verschillen tussen de beelden, dat is voor mij de kern van fotografie. Ik train mijn blik ermee, júist bij hele saaie foto’s. Datzelfde doe ik met foto’s die ik krijg toegestuurd via Whatsapp; die zijn vaak achteloos gemaakt. Ik maak er een sport van om er zoveel mogelijk informatie uit te halen. Hoe laat is de foto genomen (hoe lang zijn de schaduwen), wat staat erop wat eigenlijk niet de bedoeling was (onbedoelde reflectie in een raam)? Etc.
Studiofotograaf
Enfin, goed kijken dus. En vaak lukt me dat beter via een foto, dan in het echt. Dankzij bovenstaande vier foto’s zie je bijvoorbeeld wat de verschillende lichtomstandigheden doen met de locatie. Waar de schaduw valt, of er uberhaupt schaduwen zijn. Of het licht, blauwig is, of meer roze. Zodra je die verschillen ziet, valt er wat te kiezen. En dan lijk je ineens net een studiofotograaf, maar dan wel eentje die bereid is om te wachten. En het weer in de gaten te houden. Meer over die fotografische aanpak lees je hier.
Iemand die ook dezelfde plekken op een ander tijdstip fotografeert, is Chris Dorley-Brown. Alleen zit er bij hem zomaar enkele decennia tussen. Fascinerend wat je dan ziet.