Ik woon in Den Haag en Rotterdam. Maar slechts in één stad verdraai ik mijn nek zodra een vuilniswagen langsrijdt. Want op de Rotterdamse wagens staat een dichtregel, die bijna altijd nazingt in mijn hoofd.
Rotterdam was de stad van opgestroopte mouwen, havenarbeiders en de natte t. Inmiddels schieten de woontorens de grond uit en gentrificeert de hele stad zich een ongeluk. Maargoed, dat was in 1988 nog niet zo. In dat jaar besloot het Rotterdamse festival Poetry International om vuilnisbedrijf Roteb te benaderen. Want Rotterdam is ook de stad van de poëzie. Dus stelden zij voor dat vuilnismannen niet alleen huisvuil komen halen, maar ook iets de buurt in komen brengen.
Een dichtregel.
Dit wist ik natuurlijk allemaal niet toen ik jaren geleden voor het eerst zo’n lukraak zinnetje las op een wagen:
Sindsdien hoop ik bij iedere wagen weer een nieuwe zin te lezen. Maar als ik in Den Haag ben, realiseer ik me altijd net te laat dat ze geen zin hebben op de wagen (wat in zichzelf best een poëtische zin in trouwens). Met teleurstelling tot gevolg.
Eigenlijk is poëzie de magie van het net niet begrijpen. En dus ontstaan er door die zinnen gesprekjes tussen de vuilnismannen en de buurt. Over wat die zin daar doet op die wagen. Wat het betekent. De vuilnisman geeft er vervolgens zijn eigen Rotterdamse draai aan getuige onderstaand filmpje:
Het hoofd kantoor draagt ook een dichtregel met zich mee. De mooiste, vind ik. Want als je vanaf de A13 Rotterdam binnen rijdt en naar rechts kijkt, zie je dit:
Als stedelijk fotograaf word ik natuurlijk ook blij van onderstaande zin:
Voor wie een overzicht wil hebben van alle rondrijdende zinnen, die staan gebundeld in het boek Het gedicht is een bericht. Dan kun je ook meteen het gedicht lezen waaruit de regel is geplukt.
Combineer twee onverwachte dingen
Onwaarschijnlijke combinaties (zoals poëzie en afval) werken goed. Ze vallen buiten hetgeen je verwacht, en dát trekt de aandacht. Foto’s van mooie landschappen, bloemen, en een ondergaande zon doen dat niet. Tenzij je een vriendin haar telefoon ongevraagd onder je neus drukt natuurlijk.
Wie aandacht wil, moet afwijken.
Dus fotografeer niet je maaltijd, maar juist het rottingsproces van diezelfde maaltijd.
Fotografeer niet alles wat je in een week consumeert, maar ga met je goeie goed in het afval daarvan liggen.
Mijn eerste stap naar het zoeken van een onwaarschijnlijke combinatie begon vrij simpel. Hoe, dat lees je hier.