Op de laatste pagina van mijn notitieboekje staat in hoofdletters VOLG DEZE MENSEN. De buitenstaander leest er wellicht een neiging tot stalken in, maar het is gewoon een reminder aan mezelf. Want jaarlijks check ik even of deze mensen iets nieuws hebben gemaakt. Dat wil ik namelijk sowieso zien.
In 2015 begon dit blog met als doel enkel over fotografie te schrijven. Maar mijn inspiratie haalde ik gek genoeg uit hele andere hoeken. En dus waaierden mijn blogs uit naar andere makers. Schilders, filmmakers, en mensen die borduren. Hieronder deel ik drie namen uit mijn lijst (die veel langer is), en wat voor zin het heeft om zo’n lijstje bij te houden.
Nathan Fielder
Fielder speelt graag met het menselijk onvermogen. Hij maakt absurdistische series die tóch geloofwaardig zijn. Zoals de docurealitycomedy The Rehearsal, een sociaal experiment waarin hij mensen helpt om zich voor te bereiden op moeilijke gesprekken of levensveranderende beslissingen. Hij oefent de situatie tientallen keren, en bouwt zelfs een hele kroeg hiervoor na.
Kijk zelf maar:
Fielder maakte ook The Curse. Ik waag me niet eens aan een uitleg daarvan, dat is schier onmogelijk. Dit is de trailer.
Dan Erickson
Oké, deze persoon check ik niet jaarlijks maar iedere maand. Ik kan namelijk niet wachten tot seizoen 2 uitkomt van de dystopische serie Severance.
In het kort: werknemers bij het bedrijf Lumon Industries hebben een herseningreep ondergaan waardoor hun werk- en privégeheugen van elkaar zijn gescheiden. Op werk weten ze dus niet wat ze ná werktijd doen, en vice versa. Dat gegeven is briljant (vind ik) en visueel is de serie ook om op te eten.
Ruben Östlund
Al in 2014 zag ik de Zweedse film Turist. Tijdens een skivakantie wordt een gezin overvallen door een lawine. Niemand raakt gewoond, maar de daaruitvolgende dynamiek binnen het gezin lijkt volledig uit de bocht te vliegen.
Omdat Östlund op mijn lijstje stond, móest ik dus Triangle of Sadness kijken. Het menselijk onvermogen van Nathan Fielder zie ik ook terug bij Östlund. Maar dan bij de exorbitant rijken op een superjacht. Inclusief een flinke schep absurdisme.
Zoek je eigen goeroes
Het nut van mijn lijstje is dat ik mijn films wat scherper kan cureren. Maar écht waardevol wordt het pas als ik onder woorden kan brengen waarom ik een maker goed vind. Hoe meer makers je hebt, hoe groter de kans dat je ook overlap gaat zien. Bij mij zit dat in thema’s die raken aan absurdisme, het menselijk onvermogen en een dystopisch wereldbeeld.
Zelf aan de slag met een lijstje? Daar heb je mijn hulp niet bij nodig. Maar wil je de overlappende thema’s vinden, dan kun je deze handleiding gebruiken.